Eén maand later..

18 november 2014 - Guangzhou, China

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een reisverhaal heb geschreven, dus het werd weer eens tijd. Sinds mijn laatste update weer een hoop gedaan. Reisjes naar Zhangjiajie, Shenzhen en Guilin/Yangshuo zijn prima bevallen en lieten goed zien hoe mooi China is, en dat niet alles bestaat uit hoge gebouwen en drukke straten.

Alhoewel Zhangjiajie aardig druk bezocht werd op het moment dat wij er waren vanwege een nationale vakantie, was het ondanks dat toch een geweldige plek om eens te bezoeken. Het park is waarschijnlijk wel het meest bekend van de film 'avatar' die daar grotendeels is opgenomen en het wordt ook wel de Grand Canyon van China genoemd. Het zijn vooral de rechtopstaande rotsen die het meest indrukwekkend zijn.

Na het berglandschap van Zhangjiajie, zijn we een week later naar het Dameisha strand in Shenzhen geweest. Met nog steeds mooie temperaturen van 25 tot 30 graden mid oktober was dit een aangenaam weekendje weg. 3 dagen zon, zee en strand is nooit verkeerd, maar hetgeen dat dit deed verschillen van o.a. de spaanse stranden zijn toch wel de Chinezen. De manier waarop Chinezen een dagje strand benutten is vrij eigenaardig. 80% van de Chinezen staat (niet zit of ligt) op het strand naar het water te staren, waar de andere 20% in rubber bandjes ligt te dobberen. Een enkele Chinees durft het aan om zonder hulpmiddelen het water in te gaan, maar het waren voornamelijk buitenlanders die aan het zwemmen waren.De laatste middag zijn we nog naar de 'window of the world' in Shenzhen geweest. Dit bleek een aardig bouwvallige replica van de meest bekende gebouwen in de wereld te zijn. Ook Nederland was vertegenwoordigt, niet met het meest voor de hand liggende Amsterdam, maar met het fruitcorso in Tiel...

Weer een week later zijn we naar Guilin en Yangshuo gegaan. Daar hebben we de rijstvelden bezocht, een cruisetocht over de Li rivier, en een fietstocht over het Chinese platteland gemaakt. De trip begon goed met een slaapbus, waarin we konden liggen voor de zes uur durende trip. Na midden in de nacht te zijn ingecheckt en na een paar uur in een normaal bed te hebben geslapen, de volgende ochtend vroeg vertrokken naar de Longji rijstterrassen. We waren er niet in de beste tijd van het jaar, maar de grote hoeveelheid rijstvelden was nog steeds indrukwekkend. Na een uitputtende dag en wederom een korte nachtrust hadden we op dag 2 een cruise over de Li rivier van Guilin naar Yangshuo, waar we gewoon rustig aan konden doen en genieten van het uitzicht. Na aankomst in Yangshuo doorgegaan naar een klein dorpje in de buurt, wat ook wel beschreven kan worden als het Venetië met bamboeboten. Op de laatste dag een fiets gehuurd voor slechts drie euro en de hele dag over het Chinese platteland gefietst. Rijstvelden zover je kon kijken, bergen en een hoop bamboe gaf een aardig Chinees beeld zoals ik vooraf over China dacht. Onderweg kwam je slechts af en toe iemand tegen, wat het gevoel van 'the middle of nowhere' aardig versterkte.

Op het moment begint het ook in Guangzhou al aardig af te koelen. Het is de laatste weken aardig bewolkt en het waait steeds vaker. Het grootste probleem is dat ons appartement (zoals alle woningen in Guangzhou) enkelglas en geen verwarming heeft. Binnenkort dus maar op zoek naar warme kleding en een elektrische kachel. Gelukkig zitten we eind december niet in Guangzhou, maar hebben we afgelopen week een reis geboekt naar Vietnam en Cambodja om weer enigszins op te warmen. We vertrekken de dag na ons laatste tentamen en zullen tien dagen later weer terug zijn. In Vietnam zullen we verblijven in Ho Chi Minh City (Saigon) en van daar uit gaan we met een boot over de Mekong rivier naar Angkor Wat, één van de zeven wereldwonderen.

Dat was het wel weer zo'n beetje.

Doei.

1. Anke:
    19 november 2014
    Ha Bram,
    Wat leuk weer van je te horen. Ook heel leuk hoe en wat je schrijft.
    Hopelijk bevalt je studie ook goed en is het een aangename afwisseling van al je prachtige uitstap-ervaringen, verloopt het geheel naar wens.
    Veel sukses met je tentamens en nog heel veel moois verder gewenst.
    Zonnige herfstgroet, Anke
  2. Bertie:
    19 november 2014
    Hey Bram, leuk om weer s wat van je te horen. Goed te horen dat je het naar je zin hebt daar. En dan ook nog wat cultuur snuiven, altijd leuk. Succes met je tentamens en geniet van je reis daarna. Groetjes van ons uit Leerdam