De eerste week

16 september 2014 - Guangzhou, China

De eerste week in Guangzhou was een drukke week. Donderdag landden we om 6:50, terwijl het voor ons 1 uur 's nachts zou moeten zijn. We zijn met de metro, welke na enkele haltes stampensvol stond met kleine mensen, naar het hotel gegaan waar we gelukkig meteen konden inchecken. Van onze 'buddy's' kregen we een simkaart zodat we meteen een Chinees nummer hadden en ook gebruik konden maken van mobiel internet. Ze hebben hier echter nooit van snel internet gehoord en Facebook en de meeste sites van google waaronder gmail zijn niet bereikbaar zonder bepaalde programma's. Donderdag hebben we grotendeels rustig aan gedaan en een beetje de omgeving verkend. Het is hier elke dag minstens 30 graden, wat op zich niet het grootste probleem is. Het feit dat de luchtvochtigheid rond de 80% ligt zorgt ervoor dat je aardig zweet. Na een goede nachtrust van zo'n 14 uur en een goed ontbijt zijn we Guangzhou verder gaan verkennen. We zijn gewoon een richting opgelopen en kwamen door verschillende parken en drukke straten. We kwamen tot de conclusie dat de meeste dingen hier, in vergelijking met Nederland, nauwelijks iets kosten. Kleding is hier stukken goedkoper en een Big Mac menu bij de MCDonalds is nog geen 2 euro. Ook zaterdag zijn we weer de toerist gaan uithangen. Dit keer hebben we de metro gepakt naar Sun Yat-Sen Memorial Hall, waar we er al snel achterkwamen dat (op het 'no smoking' bordje na) alles in het Chinees was. Kort daarop zijn we naar het aangelegen park gelopen waar we de nodige bezienswaardigheden bezochten. Ik had echter het idee dat wij meer een bezienswaardigheid waren dan hetgeen we bezochten, gezien het aantal chinezen dat stiekem een foto wilde maken maar vergeten waren hun 'shutter sound' uit te zetten. Die avond zijn we samen met twee Oostenrijkers waar we de komende 5 maanden mee zullen samenwonen voor het eerst uit eten geweest in een Kantonees restaurant. De Kantonese keuken bestaat bijna volledig uit gerechten waar ik nog nooit van gehoord had, maar smaakt uitstekend. Ook de manier van eten is anders dan ik gewend was. Er worden meerdere gerechten besteld die op een draaibare tafel worden geplaatst waar iedereen van kan eten en ook het gebruik van stokjes om je voedsel binnen te krijgen is nog een hele kunst.

Zondag zijn we met z'n vieren op zoek gegaan naar een appartement, wat moeizaam verliep. De appartementen lagen ver uit elkaar en het lopen hakte er aardig in. Helaas konden we geen appartement vinden wat aan onze wensen voldeed. Maandag zijn we dus opnieuw gaan zoeken en aan het eind van de middag hadden we ons appartement dan uiteindelijk gevonden. Kwartiertje lopen vanaf de campus en op de 24ste verdieping met een 'krachtig prachtig' mooi uitzicht voor een Chinees prijsje.

Doei.

1. Joël:
    16 september 2014
    Toffe foto's en mooi verhaaltje. Veel plezier nog!
  2. Gerda Bikker:
    16 september 2014
    Leuke foto's en wat een indrukwekkende stad!!!
    Succes verder
  3. Gerda Bikker:
    Leuk broer!
  4. Gerda Bikker:
    16 september 2014
    Leuke foto's en wat een indrukwekkende stad!!!
    Succes verder
  5. Bertie:
    16 september 2014
    Hey Bram, leuk man om zo over je eerste dagen te lezen. Best een pittige eerste paar dagen. Frustrerend zeker als je honger hebt en je moet met stokjes eten??
    Wel fijn dat het al gelukt is om een appartement te vinden wat niet te ver van de campus ligt. Succes de komende week enne ook genieten he?? Groetjes uit Leerdam
  6. Jesse:
    16 september 2014
    Krachtig prachtig verhaal!!! :D ;) Dikke knuffel van Marie en een kusje van mij :)
  7. Anke:
    17 september 2014
    Ha Bram,
    Wat leuk allerlei te lezen en te zien, zo iets van je eerste indrukken, de sfeer mee te maken! En wat een prachtige vergezichten! Veel kleurrijke ontmoetingen en (smakelijke) ervaringen verder gewenst, met als zover ook veel studieplezier!
    Zonnige groeten, Anke
  8. Jacquelien:
    17 september 2014
    Erg leuk om je zo te volgen, mooie foto's met de verlichting. Heel veel plezier en succes!