Bijna Voorbij

30 december 2014 - Guangzhou, China

Nog een kleine vier weken te gaan voordat ik weer terug vlieg naar Nederland. Deze vier weken zullen voornamelijk bestaan uit rondreizen en bijkomen van mijn semester aan een Chinese universiteit. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat de vakken die ik hier volgde van een lager niveau waren dan in Nederland en dat de Chinezen er een andere werkwijze op na houden. Het beste is dat te zien tijdens presentaties waar de Chinezen allemaal een blaadje of tablet voor hun neus hebben en hun deel gewoon simpelweg voorlezen. De tentamens gingen ook nergens over en tijdens open boek tentamens was het zelfs toegestaan om een laptop te gebruiken. Dit alles maakte de tentamenweek niet zo heel stressvol en leidde tot de mogelijkheid om nog even Macau te bezoeken en een gokje te wagen in de casino's van het 'Las Vegas van Azië'. Helaas niets gewonnen maar toch een prima dag gehad. Ook was er nog een uitstapje gepland door de universiteit en hebben we een lokale textielfabriek bezocht. Hier worden alle shirts voor merken als Hugo Boss en Ralph Lauren gemaakt. Er liep hier aardig wat personeel rond en was best interessant om te zien.

De dag na de tentamens begon dan eindelijk de lang naar uitgekeken vakantie naar Vietnam en Cambodja. Om iets voor tienen 's avonds landden we op het vliegveld van Ho Chi Minh City en na het droppen van onze koffers in het hostel direct door naar een bar om de verjaardag te vieren van een van de andere Exchange studenten die onderdeel uitmaakte van ons reisgezelschap. Dit maakte het vroege opstaan de dag erna om naar de Mekong River Delta te gaan niet heel makkelijk, maar was het zeker wel waard. Met de bus zijn we naar een havenplaats gereden waar we op een boot stapten die ons over de Mekong Rivier naar verschillende lokale etablissementen bracht. Hier zagen we verschillende lokale specialiteiten zoals slangenalcohol, wat ontzettend ranzig is, en zo goed als alles wat met kokosnoten gemaakt kan worden. Onderweg kwamen we ook veel boten waar mensen handel op dreven tegen. Voor lunch bezochten we een lokaal restaurant waar we natuurlijk de lokale 'Mekong-vis' aten en na het uitbuiken in een hangmat in een vissersboot de reis voortgezet. Deze bracht ons naar een lokaal dorpje waar we de bus terug namen naar Ho Chi Minh City. De dag erna was het wederom vroeg opstaan, voor een bezoek aan de tunnels waar hevig werd gevochten gedurende de Vietnamoorlog. Het was indrukwekkend om te zien wat voor helse omstandigheden dat waren. Op de weg terug naar het hostel was het duidelijk hoe ontzettend veel scooters er rondrijden in de stad. Volgens onze gids heeft iedereen gemiddeld meer dan één scooter in zijn of haar beschikking.

Tot zover was het wel weer genoeg cultuur en 's avonds hebben we het vliegtuig gepakt naar het eiland Phu Quoc voor de nodige dagen strand. We vertoefden in een bungalow zo goed als op het strand en er waren genoeg restaurants waar je met je voeten in het zand kon genieten van je maaltijd. Naast het niks doen op het strand en af en toe een potje beachvolleybal, zijn we een dag gaan snorkelen om het koraal bij wat kleine eilanden ten zuiden van waar we zaten te bekijken. Helaas viel het weer die dag wat tegen en was het niet zo mooi als dat het schijnbaar hoort te zijn.

Na het 'kerstdiner' op kerstavond, wat grotendeels bestond uit lokaal zeevoedsel zoals krab en gamba's, was het op eerste kerstdag tijd om de zanderige stranden te verruilen voor de jungle van Cambodja en namen we eerst de boot naar Ha Tien om daar de grens over te steken en vervolgens met de bus naar Siem Reap te gaan. Ik wil graag zeggen dat ik iedereen afraad om ooit met een bus door Cambodja te reizen. De wegen zijn slecht en van de twee bussen die we hadden (Ha Tien - Phnom Penh en Phnom Penh - Siem Reap) wisten ze beiden kapot te gaan in de 'middle of nowhere'. De eerste bus kon gelukkig gemaakt worden door de chauffeur en was na een half uur weer 'en route'. De tweede daarentegen besloot om midden in de nacht kapot te gaan en dus konden we drie uur langs de weg op een nieuwe bus wachten. Uiteindelijk kwamen we 24 uur na vertrek aan in ons hostel. Na een goed ontbijt en de hoognodige douche, zijn we met de tuctuc meteen door naar een floating village. Hier zijn we met een boot door het dorp gevaren en op een roeiboot door een ondergelopen bos. De dag eindigden met zonsondergang op een groot meer. De rust en de vriendelijke mensen maakten dit tot een unieke ervaring.

De tweede dag in Siem Reap bezochten we dan toch eindelijk Angkor Wat, één van de (huidige) zeven wereldwonderen, en een aantal andere tempels waaronder de tempel die gebruikt werd als locatie in de film 'Tomb Raider'. We vertrokken om half 5 's ochtends voor de zonsopkomst en wij waren duidelijk niet de enigen met dat idee. Dat maakte verder niet uit want het bleef een indrukwekkend aanzicht. Vervolgens door Angkor Wat zelf gelopen, wat bijna de hele ochtend in beslag nam. Deze tempel is echt gigantisch. De rest van de dag hebben we rondgeslenterd in een hoop andere tempels en uiteindelijk gingen we na de zonsondergang met onze tuctuc-chauffeur weer naar het hostel.

De laatste dag voordat we weer terug naar Ho Chi Minh gingen hebben we nog een waterval bezocht waar je op een soort van bergpad met een hoop lianen naar boven moest klimmen. Samen met het zonnige weer gaf dit toch wel een 'jungle' gevoel. Al met al kan ik iedereen aanraden om Cambodja een keer te bezoeken. Vriendelijke mensen, prachtige natuur en indrukwekkende gebouwen. Het enige nadeel waren echter wel de verkopers van 'souvenirs' die overal rondliepen en met een zeurderige stem hun waar probeerden te slijten en elke laatste lettergreep van de zin uitstrekte tot een indrukwekkende lengte. "Hello misteeeer", "You wanna buy somethiiiiiiing" "Only one dollaaaaaaar". Eind van de dag zijn we teruggevlogen naar Ho Chi Minh City, waar we onze laatste avond nog even een biertje gedaan hebben in de stad en de volgende ochtend vroeg weer het vliegtuig terug naar Guangzhou genomen.

Vanmiddag hebben we treintickets gekocht voor Hong Kong waar we oud en nieuw gaan vieren. Verder is de planning om nog naar Xi'an, Beijing en Shanghai te gaan in januari. En als er dan nog tijd over is, misschien nog een kort bezoek aan Taiwan.

1. Bertie:
    30 december 2014
    Hoi Bram, je hebt het er maar druk mee zeg om alles te bekijken. Zo te horen de reis van je leven. Geniet nog van de laatste weken en alvast een heel gelukkig nieuwjaar. Liefs van ons uit Leerdam!
  2. Lotte:
    30 december 2014
    Tof verslag! :-)
    Nooit geweten dat jij zo'n 'cultuursnuiver' was haha!
    Fijne jaarwisseling tussen de dansende draken en de leeuwen!
    Groetjes, Lotte
  3. Dick, Nelly en Marjanne Grootendorst:
    Hoi Bram,
    Wat een leuk reisverslag.
    Geniet van je laatste weken daar.
    Een kaartje voor je verjaardag is onderweg.
    Hopelijk komt het aan.
    Groetjes uit Maarssen
  4. Anke:
    Ha Bram,
    Erg leuk weer je verslag te lezen. Wat schrijf je toch mooi, heel beeldend. Geniet zo dan ook enigszins, samen met je foto's, mee van je prachtige reis- en kultuur-ervaringen!
    Wens je nog volop verder genieten, met een sprankelende jaarwisseling en goed begin van hopelijk weer een mooi en inspirerend jaar! Alvast ook van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een heel feestelijke dag gewenst!
    Zie uit naar je vervolg.
    Zonnige groet, Anke
  5. Gerda Bikker:
    31 december 2014
    Super mooi reisje geweest zo te zien.
    Leuk oud en nieuw in Hong Kong en voor jou een goed en gezond 2015 toegewenst.
    Wij toosten vanavond om 24.00 uur nog wel op je.....
    Groet mam.
  6. Joost en marjan:
    4 januari 2015
    Hoi Bram,
    Leuk verhaal!
    Heel veel plezier met je rondreis de laatste weken!
    Groetjes Joost en Marjan